HAUNTED DOLLS

Poppen zijn er in soorten en maten, en hoewel ze vaak bedoeld zijn als speelgoed voor kinderen of verzamelobject zijn voor volwassenen, ken ik veel mensen die een onheilspellend gevoel krijgen bij het zien van een pop. Persoonlijk heb ik er ook niet veel mee, en hoe levensechter een pop is, hoe een vervelender gevoel ik erbij krijg!

Dit kan deels worden verklaard door ‘de griezelvallei’ (uncanny valley), een denkbeeld dat wordt gebruikt om te visualiseren dat er een afkeer ontstaat van dingen die lijken op mensen. Dat kunnen poppen zijn, maar bijvoorbeeld ook mensen in pakken, clowns of zelfs robots.

In tv-programma’s zoals ‘Ghost Adventures’ (regelmatig te zien op Spike), waarbij een team van paranomaal experts een locatie of object onderzoekt, komen haunted dolls ook regelmatig voor. Zak Bagans, de presentator van dit programma, heeft heel wat haunted dolls in zijn collectie in zijn Haunted Museum in Las Vegas. Wanneer deze poppen worden onderzocht, met behulp van bijvoorbeeld een spirit box, komen er vaak boodschappen door die in verband worden gebracht met de poppen in kwestie.

"Not all dolls are adorable, some of them are Annabelle"

BokaKobi

Inhoud

Geen Chucky, maar Robert!

Wie herinnert zich nog de legendarische film ‘Child’s Play’, waarin de hoofdrol is weggelegd voor de haunted doll genaamd Chucky? Het kleine stuk sekreet terroriseerde iedereen die op zijn pad kwam. De film kreeg naderhand diverse sequels. Maar wist je dat deze film gebaseerd is op een verhaal over een haunted doll die echt bestaat? Hoewel de echte pop er totaal anders uitziet dan Chucky in de film is hij wat mij betreft vele malen angstaanjagender. Deze pop, ‘Robert the Doll’, is inmiddels meer dan honderd jaar oud en is nog steeds te zien in het East Martello Museum in Key West. Hij krijgt dagelijks veel post van fans en heeft zelfs zijn eigen Facebook pagina! In 2017 heb ik een reis gemaakt naar Florida en Key West en heb ik Robert bezocht. Verderop meer over Robert the Doll en mijn bezoek aan hem.

HAUNTED DOLLS ROBERT THE DOLL

Robert the Doll in het East Martello Museum in zijn glazen kast, achter hem diverse brieven van bezoekers aan Robert. (credits Wikipedia).

Annabelle

Maar ladies first! Dus nu eerst wat meer over een andere, naar verluidt, bezeten pop, Annabelle. De film ‘Annabelle’ maakt deel uit van The Conjuring Universe, een serie films die is gebaseerd op het leven en de paranormale onderzoeken van Ed en Lorraine Warren. Dit echtpaar werkte tientallen jaren samen actief als paranormale onderzoekers en waren ook nauw betrokken bij bekende zaken zoals Amityville en Enfield.

Slechts weinig mensen weten dat ‘Annabelle’ ook is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal. Hoewel de echte Annabelle zoals in het geval van Chucky niet te vergelijken is met die uit de film, vind ik het uiterlijk van de echte pop misschien nog wel enger dan het exemplaar uit de film. Misschien omdat ze er naïever uitziet? De echte Annabelle- pop is veilig opgeborgen in ‘The Warrens’ Occult museum’, in een afgesloten kist met glazen deur voorzien van een waarschuwing ‘positively do NOT open’.

Annabelle, het begin

Het begon allemaal met een Raggedy Ann’- doll, een pop die gebaseerd is op de reeks kinderboeken van Johnny Gruell. Van deze poppen zijn er veel gemaakt in het midden van de vorige eeuw en ze hebben een naïef uiterlijk met rood haar gemaakt van breigaren en een driehoekige neus. Maar de echte aard van de Annabelle pop is allesbehalve naïef. Sinds haar eerste veronderstelde haunting in 1970 wordt ze schuldig geacht aan een aantal gewelddadige aanvallen op mensen, tenminste 1 dodelijk ongeval, bijna-dood-ervaringen en een lange lijst van demonische activiteit. Niet overtuigd? Ed en Lorraine Warren zijn dat in elk geval wel. Maar hoe is het verhaal begonnen?

Hoewel ze aanvankelijk geen naam had werd Annabelle cadeau gedaan aan een verpleegkundige, Donna of Deirdre, door haar moeder voor haar 28e verjaardag. Deze jongedame deelde haar appartement met een vriendin, Angie, een collega-verpleegkundige. In het begin hield ze Annabelle op haar kamer zoals je met een knuffeldier zou doen, op haar bed of in een stoel. Maar op een dag besloten de vriendinnen dat het een leuk idee was om Annabelle bij hen aan tafel te zetten in een stoel, zoals je met een kind zou doen. De pop is ook vrij groot van formaat dus op zich is dat niet zo gek. Ze dolden en grapten wat met de pop, maar tijdens het eten gebeurde er iets vreemds: de pop legde haar armen, die op haar bovenbenen rustten, uit zichzelf op tafel. De twee waren natuurlijk verbaasd en angstig tegelijk, maar verder gebeurde er op dat moment niets.

Door dit voorval besloten ze een seance te doen met de pop, en nodigden een medium uit. Tijdens de seance kwam er een meisje van 6 jaar door die naar eigen zeggen overleden was in de straat waar de twee collega-verpleegkundigen woonden, en ze heette … Annabelle. Het medium concludeerde dat de ziel van het meisje in de pop zat en de twee meiden noemden de pop vervolgens naar haar. Ze namen Annabelle vervolgens vaak mee met uitstapjes en dergelijke en gaven haar kleertjes en sieraden. Volgens Ed en Lorraine Warren, die pas later in het verhaal aanhaakten, kan het nooit zo zijn dat de geest van een kind in een pop treedt. Volgens het was het een demon die zich voordeed als klein meisje, als Annabelle.

Kort daarna begon het bij de twee thuis uit de hand te lopen. Kloppende geluiden, het ineens zakken van de temperatuur in het appartement, lichten die aan en uit gingen, bedden die trilden, fluisterende stemmetjes. Donna en Angie raakten steeds meer in de ban van Annabelle en waren vaak doodsbang door alle activiteit. Ze besloten daarom dezelfde diensten te gaan draaien zodat ze niet alleen thuis hoefden te zijn.

Daarna werden de dingen pas echt angstaanjagend. Ze zouden ’s ochtends de deur uit gaan terwijl Annabelle in één van de slaapkamers op een stoel zat, om haar bij thuiskomst in de hal rechtop te zien staan (terwijl zo’n pop slap is en niet blijft staan als je ze rechtop zet). Of de pop zat in de woonkamer op de bank en als de twee thuis kwamen vonden ze haar in de slaapkamer, met de deur dicht. Een vriendje van één van de dames was door alle activiteit fel tegen de pop en stelde voor haar te verbranden en weg te gooien. Dat had hij beter niet kunnen zeggen, want kort daarna zat hij na het doen van een dutje onder de onverklaarbare krassen en vlogen er foto’s uit zichzelf van de muren.

HAUNTED DOLLS ANNABELLE

Links en in het midden de echte Annabelle, rechts die uit de film. (Credits Journal Register Co.)

Ed en Lorraine Warren komen in beeld

Geschokt door de gebeurtenissen, werd de exorcist Father Richard Nolan benaderd en door hem werden Ed en Lorraine Warren bij de zaak betrokken. Ze gingen naar het appartement en voerden een uitdrijving uit over het appartement en de betrokkenen. De pop ging naderhand mee met de Warren’s en kreeg een plaats in het museum van het stel. Uiteraard waren er veel sceptici die beweerden dat het allemaal verzonnen was, en dat er geen bewijs was. De Warren’s hadden echter veel bewijs zoals film- en geluidsopnamen en getuigenverklaringen.

Een tijdje later kwam er een jonge priester langs bij de Warren’s. Hij had juist een gloednieuwe auto aangeschaft en wilde die showen aan Ed en Lorraine. Ze maakten samen een ritje en bij terugkomst vroeg de priester wat er nou aan de hand was met die pop, Annabelle. Hij had erover gehoord in een tv-show waar de Warren’s aan hadden deelgenomen. Ze gingen naar het museum om Annabelle te zien en de priester pakte Annabelle vast en gooide de pop een paar meter verder de kamer in en riep: ‘God is sterker dan de Duivel!’ Dat God sterker is dan de Duivel kan dan waar zijn, maar dat bleek niet te gelden voor deze jonge priester, want tijdens zijn rit naar huis kreeg hij een ernstig auto-ongeluk waarbij de helft van zijn gloednieuwe wagen eraf werd geknald door een scharende oplegger. Hij overleefde de tragedie ternauwernood en verklaarde naderhand dat het laatste dat hij zag vlak voor zijn ongeval was een beeld van Annabelle in zijn achteruitkijkspiegel.

Een ander voorval gebeurde toen een jong stelletje een bezoek bracht aan het museum. Ze waren op de motor en namen een kijkje. De jongen geloofde niks van het hele Annabelle-verhaal en deed het af als nonsens. Hij daagde de pop ter plekke uit, tikte op de glazen kast en zei dat de Annabelle nergens toe in staat was. Ed vroeg hen vriendelijk het museum te verlaten en nog geen 3 uur later was hij dood. Het stel kreeg een motorongeluk en de jongen was op slag dood. Zijn vriendin kroop door het oog van de naald en had een jaar nodig om te revalideren. Toeval?

Hoewel Ed en Lorraine zijn overleden, bestaat het museum nog steeds. Het wordt gerund door de dochter en schoonzoon van de Warren’s. Uiteraard staat Annabelle daar nog steeds veilig opgeborgen in de glazen kast en hopelijk blijft dat zo…

"Spirits do not possess inanimate objects like houses or toys, they possess people. An inhuman spirit can attach itself to a place or object and this is what occurred in the Annabelle case. This spirit manipulated the doll and created the illusion of being alive in order to get recognition. Truly, the spirit was not looking to stay attached to the doll, it was looking to possess a human host"

Ed en Lorraine Warren

Robert the Doll en mijn bezoek aan Key West

HAUNTED DOLLS ROBERT THE DOLL

En dan nu Robert the Doll, mijn persoonlijke favoriet en de pop die ik zelf heb mogen zien tijdens een reis naar Florida en Key West in 2017. Hoewel het niet het doel was om Robert te bezoeken bij het plannen van de reis bleek het uiteindelijk toch een van de hoogtepunten te worden van het verblijf op het eiland. Key West is van oudsher omgeven door verhalen over het paranormale. Wellicht omdat het lang geleden gebruikt werd door de Natives als begraafplaats, en het ook veelvuldig gebruikt werd door smokkelaars en piraten om hun waar te verbergen. Het eiland heeft een rijk verleden.

Ik kende het verhaal van Robert the Doll al wat langer, maar ik wist nooit dat de originele pop tentoongesteld staat op Key West. Ik was dus zeer enthousiast toen ik daar achter kwam en één van de eerste dingen bij onze aankomst op Key West was dus uitzoeken waar we moesten zijn. Ik wilde Robert zo snel mogelijk zien. Mijn reisgenoot was hier wat minder van overtuigd, temeer omdat hij al wat dingen had gelezen over de pop waardoor zijn enthousiasme met de minuut daalde. Uiteindelijk wist ik hem toch te overtuigen, en gingen we richting het East Martello museum. Het is gevestigd in een fort en is opgetrokken uit donkere bakstenen.

Bij aankomst kwamen we bij de ticketbalie, waar een vrolijke vrijwilligster ons aan kaartjes hielp. Zoals de meeste Amerikanen was ook zij zeer spraakzaam en we raakten al snel in gesprek. Mijn reisgenoot was nog steeds niet gerust op de hele operatie en het feit dat het winkeltje bij de ingang vol staat met kleine replica’s van Robert, postkaarten, sleutelhangers en andere prullaria hielp niet echt mee. De sfeer daalde pas echt onder het vriespunt toen de medewerker voluit begon te vertellen over Robert en de rare voorvallen die ze meemaakt, en alle post die dagelijks binnenkomt voor Robert.

Die post heeft te maken met het feit dat de legende over Robert voorschrijft dat je geen foto van hem mag maken zonder het vooraf netjes aan hem te ‘vragen’. Doe je dat niet en maak je toch een foto, is dat volgens velen vragen om een vloek van Robert. Het enige dat je dan kunt doen is een brief schrijven aan Robert om vergiffenis te vragen. Getuige de vele brieven die op de muur hangen achter Robert, en de honderden brieven die nog in het archief bewaard worden, hebben veel mensen de vloek van Robert ondervonden. Buitensporige pech, ongevallen, faillissementen, echtscheidingen en ziekte, het wordt allemaal toegeschreven aan Robert. Bezoekers melden ook dat mobiele telefoons blokkeren als ze foto’s willen maken, of dat als ze toch foto’s maken de betreffende kiekjes bijvoorbeeld helemaal wit zijn. Ook is er door verschillende mensen melding gemaakt dat alle (vakantie)foto’s ineens van hun telefoon of camera waren direct na een bezoek aan deze beruchte pop.

De voorvallen in het museum waarover de dame vertelde hebben te maken met Robert zelf. De medewerkers van het museum beweren dat hij regelmatig gevonden wordt in verschillende posities in zijn glazen display, en dat er ’s nachts voetstappen en stemmen worden gehoord zonder aanwijsbare bron of oorzaak.

De ontmoeting

Na ons uitgebreide gesprek met de medewerker was het tijd om het museum te betreden. Je loopt via een zwart gordijn van velours de binnenruimte van het museum binnen. Het is gevuld met allerlei voorwerpen uit de rijke geschiedenis van Key West. Ik liep eerst door het gordijn en achter mij volgde mijn reisgenoot. Direct bij binnenkomst kun je in de verte het glazen display met Robert daarin al zien staan, en dat was al genoeg voor hem om te beslissen geen stap verder te zetten. Als aan de grond genageld… Wat het is geweest weet ik nog steeds niet, maar hij besloot meteen om liever te gaan wandelen in de grote binnentuin van het museum.

Ik moest dus alleen verder en liep richting Robert. Ik had al besloten sowieso geen foto’s te maken om het lot maar niet te tarten. Er waren op dat moment weinig bezoekers, en de mensen die er waren liepen elders of buiten rond, en dat maakte de hele situatie nog vreemder. Ik liep langzaam zijn richting uit en hoorde de speeldoosmuziek die er wordt gespeeld bij Robert steeds luider worden.

Toen ik bij en rondom hem liep en hem bekeek voelde ik op me op een rare manier lichthoofdig worden, een gevoel wat ik normaal gezien nooit heb! De pop is indrukwekkend, en uitzonderlijk groot voor een pop (groter dan een meter) en er gaat iets onheilspellends vanuit, en het feit dat hij door de jaren de nodige beschadigingen heeft opgelopen maakt het geheel zeker nog enger. De stof waarvan hij is gemaakt heeft wat gaatjes her en der. Robert heeft een matrozenpakje aan en een pluche hond in zijn armen en zit nonchalant op een stoeltje. De speeldoosmuziek is slim gekozen en maakt de ervaring nog vreemder. Ik las nog wat brieven aan Robert (waaronder een zelfs een brief van George W. Bush om Robert te feliciteren met zijn 101e verjaardag, zie hieronder) en besloot op zoek te gaan naar mijn reisgenoot. Raar genoeg verdween het lichthoofdige gevoel direct na het verlaten van het museum…

HAUNTED DOLLS ROBERT THE DOLL

De brief van George W. Bush aan Robert voor zijn 101e verjaardag.

Robert the doll, hoe het begon

Het begint allemaal aan het begin van de 20E eeuw, rond 1905. Een jongetje genaamd Eugene Robert Otto woont met zijn ouders in een mansion (nu bekend als The Artist House) op Key West dat tegenwoordig nog steeds bestaat en nu dienst doet als guesthouse.

Hoewel de verhalen over hoe het jongetje destijds aan Robert the Doll is gekomen nogal uiteenlopen is het meest plausibele verhaal dat de pop aan Eugene is gegeven als cadeau door zijn opa na diens reis naar Duitsland. Een andere verklaring is dat de pop gegeven is door een Haïtiaanse huishoudhulp van de familie die blijkbaar aan voodoo deed en door middel van voodoo de pop heeft behekst uit wraak, vlak voordat ze weg moest vanwege ontslag, om zo de familie kwaad te berokkenen.

Eugene was meteen gek op de pop en die vriendschap zou zijn hele leven duren. Hij sjouwde het ding overal mee heen en noemde hem naar één van zijn eigen doopnamen, Robert!

"Be careful of the objects you possess, or one day they may end up possessing you"

David Sloan

Robert did it!

Al gauw nadat Eugene (Gene) de pop in bezit kreeg begonnen de lange reeks voorvallen en misdragingen die worden toegeschreven aan Robert the Doll, en zouden duren tot Gene’s dood.

De eerste aanwijzingen dat er iets goed mis was, kwamen er toen Gene ongeveer 10 was. In het midden van de nacht een harde knal! Een reeks van harde geluiden, gillen, bonzen en nog meer knallen volgden. Zijn moeder vliegt uit bed, wekt zijn vader en de twee rennen naar de kamer van het jongetje. Gene is in totale paniek en schreeuwt inmiddels om hulp.

De deur van Gene’s kamer is dicht en zijn ouders proberen samen uit alle macht de deur te openen, maar het is alsof die aan de andere kant wordt gebarricadeerd en het lijkt alsof iets tegenkracht uitoefent. De situatie wordt nog grimmiger en ook de lichten beginnen de flikkeren, ramen sneuvelen en het lawaai wordt steeds heftiger.

Uiteindelijk stopt alles en is er complete stilte. De deur vliegt open en de ouders van Gene staan compleet perplex. De hele kamer, tot in het kleinste detail, is overhoop gehaald en alles ligt verspreid. Gene zit in een hoek van de kamer te huilen maar er is één ding dat nog wel netjes rechtop zit en dat is Robert, op het voeteneind van het bed.

Gene kijkt zijn ouders aan en wijst naar de pop: “Robert did it…!”

Dit soort voorvallen zouden naderhand nog vaak voorkomen, soms zelfs op dagelijkse basis. Het antwoord van Gene bleef telkens hetzelfde, hij gaf Robert de schuld.

Door de jaren heen zouden er nog veel rare en paranormale dingen gebeuren. In bijzonder wanneer mensen tussen Gene en Robert wilden komen, of wanneer ze de pop belachelijk probeerden te maken zouden er naderhand rare dingen voorvallen.

Volgens Gene’s ouders is het regelmatig voorgekomen dat ze hem in zijn kamer hoorden praten tegen Robert en zouden ze horen dat die terug sprak, met een totaal andere, diepe stem. Ook zou het uiterlijk en expressie van de pop van tijd tot tijd verschillen en zagen voorbijgangers of buren Robert af en toe uit het raam gluren of in het huis lopen, zouden ze voetstappen horen op de bovenverdieping terwijl het gezin beneden was en zouden ze gegiechel horen in het midden van de nacht.

Talloze keren hebben ze geprobeerd de pop veilig op te bergen op de zolder, om hem de volgende dag weer ergens beneden in het huis aan te treffen.

HAUNTED DOLLS THE ARTIST HOUSE

The Artist House, waar de legende van Robert the Doll begon.

Eugene Otto op latere leeftijd

Nadat zijn ouders overleden, bleef Eugene Otto in zijn ouderlijk huis wonen. Hij werkte er als kunstenaar en trouwde met Annette. Hij hield Robert echter bij zich en zette de pop vaak voor het raam. Voorbijgangers waren doodsbang van de pop en meden het huis vaak om Robert maar niet te hoeven zien. Schoolkinderen beweerden zelfs dat ze hem in het voorbijgaan zagen bewegen van het ene naar het andere raam. 

Annette had een hekel aan Robert en zou hem weer naar de zolder hebben willen verbannen. Dat duurde echter niet lang want volgens Eugene wilde Robert graag een kamer met uitzicht. Eugene heeft tot zijn dood in 1974 geschilderd in de kamer met het torentje op de eerste verdieping, altijd met Robert aan zijn zijde, met wie hij hele gesprekken zou hebben gevoerd.

Het verhaal gaat verder...

Na Gene Otto’s dood kreeg het huis een nieuwe eigenaar, Myrtle Reuter. En wat denk je dat ze vond op de zolder? Robert. Ze hield hem in huis en bevestigde veel van de verhalen over hem. Familie en vrienden zouden Robert vaak op verschillende plaatsen aantreffen in het huis terwijl niemand hem had verplaatst. En ook Myrtle zelf constateerde dat Robert verscheen en verdween wanneer en waar hij maar wilde.

Uiteindelijk heeft ze de Robert gedoneerd aan het East Martello Museum waar hij tot op de dag van vandaag verblijft en waar mensen van heinde en ver naartoe komen om hem in ‘levende’ lijve te bewonderen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar Robert en het verhaal erachter? Mocht je eens naar Key West gaan, breng hem dan zeker een bezoekje. Of boek een kamer in het huis waar alles begon en kom erachter of de geest van Eugene Otto er nog rondwaart. Maar onthoud: neem nooit een foto zonder het eerst vriendelijk te vragen! En heb je zelf een verhaal of ervaring met een Haunted Doll, laat het me dan zeker weten.

"Chucky isn't real, Jason isn't real, Freddy isn't real, Robbert the Doll ... is real"

Heather Clements

Favoriete tips

Boeken

  • Robert The Doll – auteur David L. Sloan

  • The Demonologist The Extraordinary Career of Ed and Lorraine Warren – auteur Gerald Brittle

Kijken

Annabelle: creation – Netflix

Heb jij zelf verhalen over bezeten poppen of andere bezeten voorwerpen? Deel je verhaal met ons!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn